zondag 15 december 2013

Maakboom

- Gaan we nu eindelijk eens een echte kerstboom zetten, toe, mama, iedereen zet een kerstboom, alleen wij niet.
Zo proberen ze me ieder jaar te overtuigen. Neen, ik ben geen fan van kerstbomen en al helemaal niet van echte. Bomen moeten wat mij betreft in de grond zitten.  
En toen las ik het bericht van Juffrouw Sanseveria en ging ik rondneuzen op het Maakboom-Pinterestbord. Met een paar muisklikken verder, vond ik iets waarover ik me baas voelde. Met de nodige resten hout, vijzen, vleugelmoeren, een zaag en boor, ging ik aan de slag. De dochters keken me argwanend aan en Meneer des huizes trok ook even zijn wenkbrauwen omhoog.   



Et voila, hij staat, mijn eigen maakboom!
(na de eerste keren een paar keer ingestort te zijn omdat ik de moeren niet hard genoeg had aangespannen). 
De dochters wilden ook echte kerstballen. Ik niet en ik kon ze overtuigen om ditmaal ook alles zelfgemaakt erin te hangen. Pinterest biedt zoveel leuke ideeën. Op vrijdagavond hielden we een examenstudie-vrije-knutsel-avond en gingen we aan de slag.



Slingers uit mousse karton, en papieren kerstballen
Kerstkaart op basis van deze


Ik hoor je nu al denken, ja maar Karla en dat over die bomen die in de grond moeten zitten: wat ligt daar dan onder je maaksel?
Dat was boompje dat door wilde tuinplannen uit moest, jawel, moest, met heel veel hartzeer! We probeerden hem te verplanten op een leukere plaats in de tuin, eentje met heel veel zon, maar dat was te veel voor deze boom. Hij heeft het opgegeven na zowat een half jaar goede zorgen.
Ik zaagde hem in schijfjes (tenminste dit liet ik door opa doen) en wou hiermee oorspronkelijk een kerstboom maken. Boom gerecycleerd tot maakboom, als dat geen goede titel zou zijn. Dat eerste plan bleek niet haalbaar wegens te weinig schijfjes. Dus ligt hij daar, als versiering, tot er een idee komt voor zijn uiteindelijke doel.


Nieuwsgierig naar andere maakbomen? Klik dan vlug door naar de maakboom pagina. Deze originele boom verdient alvast mijn stem!

5 opmerkingen:

  1. Dankzij de maakboom-actie heb ik hier nu ook terug een 'boom' in huis. Ben er zelf ook zeer blij mee. Ook jouw exemplaar is de moeite. Ik hield het iets simpeler. :-) Je moet maar eens gaan kijken... En ja, de knikkerboom van Liv, die is inderdaad ook super ! Lang leve de kerstboom !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Applaus voor zoveel creativiteit! De schijfjes kan je gebruiken als onderzetter voor glazen, kaarsen (eventueel met een spijker erdoor voor meer stevigheid). De stammetjes kunnen dienst doen als kandelaar: even een gat boren met een klokboor. Of als deurstopper, gigantische presse-papier ...
    En die boom van Riet: hoe bedenkt ze het?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind hem er super uitzien zo met de lichtjes aan achter het raam 's avonds in het donker !!! (ook al vrees ik dat we al een duidelijke originaliteitswinnaar hebben) Ook hier trachtte ik mijn mannen te overtuigen van een maakboom, maar ze zijn in de meerderheid ... ik in de zware minderheid die niet van kerstbomen in de living hou ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een super leuke boom, ik zag iets gelijkaardigs ook in het laatste nummer van 1001 woonideeën, en stond ook bovenaan de favorieten. Maar ik ben vooral fan van Rudolph! Maakte je hem in hout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In maquettekarton, ongeveer 3mm dik, zo karton met iets van mousse ertussen

      Verwijderen